DONGÓ
AZ ELSŐ HAZAI TÖRPEMOTOR Azok az 50-es évek
1954-ben Székesfehérvárott, a Vadásztölténygyárban, az Olasz Gilera Mosquito típusú segédmotor licence alapján elkezdték a DONGÓ-kat gyártani. 1955-ben a sorozatgyártás beindulása után ezek a kerékpár-segédmotorok a Keravill üzletekben 1480 Ft-ért 2-3 havi fizetésért megvásárolhatók lettek.
A konstrukció hátrányai, a kuplungszerkezet hiánya, a csúszós dörzskerék miatt a gyártást 1957. május 1-jén befejezték. A teljes legyártott darabszám 60 ezer felett volt.
Napjainkban "veterán járműként" találkozhatunk ezzel a kerékpárra szerelhető, 38 köbcentiméteres, 0.4 LE-s, 1,8 liter fogyasztású és kb. 30km/h sebességre képes motorral, mely a hátsó kereket dörzskeréken keresztül hajtja. Kis teljesítménye miatt, mint kerékpár, jelenleg is használható. Sisakot, jogosítványt nem igényel a vezetése, és ha elromlik, akkor egészségmegóvó sport és túra eszközzé válik, tovább lehet tekerni.
Bíró Ferenc
VETERÁN KERÉKPÁR ÉS SEGÉDMOTOR KERÉKPÁR GYŰJTŐ |
© 2007 Bíró Ferenc
|